KLARA har tagit fram idé och förfrågningsunderlag för utemiljö vid om- och tillbyggnad av förskoleverksamhet med åtta avdelningar och 18 barn i varje avdelning i en kulturklassad byggnad.
I utemiljön tas stor hänsyn till barns behov av vila, rörelse och upptäckande. Förslaget innefattar även dagvattenhantering som pedagogisk möjlighet och lekskapande element, med en våtmark och grund damm för dagvattenfördröjning, samt en vattenränna med vatten från stuprör till våtmarken.
Förskolegården är indelad i zoner med lugna områden närmast entréer och aktiva och kreativa ytor längre bort. En tidigare öppen yta får med ny plantering av mark-, busk- och trädskikt vilda ytor med tätare vegetation för upptäckslek och kojbyggen. På de aktiva ytorna finns möjlighet till att åka kana både vinter och sommar. De kreativa ytorna har odlingslådor och växthus, sandlek och lek med lösa material.
På gården finns även flera samlingsplatser och uteklassrum.
En innergård får en dekorativ men ändå enkel markstensbeläggning utformad som en matta.